Onderzoek beleidsinterventies in het mbo
Tot eind 2020 doen KBA Nijmegen en ResearchNed – onder de noemer consortium 2B MBO – gezamenlijk onderzoek naar twee belangrijke beleidsinterventies in het mbo: de inwerkingtreding van de wet ‘Doelmatige Leerwegen’ en de herziening van de kwalificatiestructuur. In dit meerjarige evaluatieprogramma wordt in beeld gebracht hoe de implementatie van de twee interventies verloopt, in welke mate de beoogde effecten optreden, welke onbedoelde effecten er zijn en hoe de geobserveerde effecten verklaard kunnen worden. Het onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) met behulp van financiering van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). Een toelichting op het onderzoek is medio juni 2016 aan alle mbo-instellingen gestuurd in de vorm van een informatiepakket.
Uitbreiding onderzoek: evaluatie experiment gecombineerde leerwegen bol-bbl en stand van zaken loopbaan- en burgerschapsonderwijs in het mbo
Recentelijk is het evaluatieprogramma uitgebreid met een evaluatie van het experiment gecombineerde leerwegen bol-bbl. Deze nieuwe leerweg is erop gericht de kwaliteit en toegankelijkheid van het beroepsonderwijs en de aansluiting met de arbeidsmarkt te verbeteren. Daarnaast wordt in 2016 (voorlopig eenmalig) onderzocht wat de stand van zaken en de kwaliteit van loopbaan- en burgerschapsonderwijs in het mbo is.
Voor meer informatie over het evaluatieprogramma kunt u terecht op de website
www.2b-mbo.nl.
|