2b-mbo | Submaatregelen
2b-mbo, 2bmbo, mbo, 2b mbo, onderwijs, onderzoek
157
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-157,qode-core-1.0.2,ajax_fade,page_not_loaded,,capri-ver-1.8, vertical_menu_with_scroll,smooth_scroll,blog_installed,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive
Submaatregelen
Met het inwerking treden van de Wet doelmatige leerwegen zijn scholen beter in staat opleidingsprogramma’s efficiënt en zorgvuldig in te richten. De wet moet ertoe leiden dat vanwege een verkorting en intensivering van de opleiding studenten sneller hun diploma halen. Diploma-eisen blijven echter onveranderd. Doorlopende leerlijnen worden hierdoor verkort en leerroutes in de beroepskolom worden aantrekkelijker. De wet moet er ook toe bijdragen dat instellingen en studenten beter gaan presteren, de uitval vermindert en de beroepskolom als geheel aantrekkelijker wordt voor studenten. De kwalificatiedossiers, waarin staat beschreven aan welke eisen een beginnend beroepsbeoefenaar moet voldoen, vormen het uitgangspunt van de opleidingen.

 

De herziening van de kwalificatiestructuur moet leiden tot een doelmatiger inrichting van het opleidingenaanbod in het mbo en een hogere kwaliteit. De kwalificatiedossiers worden volgens een nieuw model opgezet. Dit moet onder andere leiden tot minder dossiers en bovendien dossiers die transparanter zijn, met herkenbare en duidelijke omschrijvingen van kennis en vaardigheden. De herziening moet ook bijdragen aan een grotere kans op werk en een betere doorstroming naar vervolgonderwijs voor studenten, het transparanter en doelmatiger programmeren, de mogelijkheid tot profileren voor (vervolg)onderwijs en het beter aansluiten van onderwijs op de wensen van de arbeidsmarkt.