2b-mbo | Publicaties
2b-mbo, 2bmbo, mbo, 2b mbo, onderwijs, onderzoek
172
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-172,qode-core-1.0.2,ajax_fade,page_not_loaded,,capri-ver-1.8, vertical_menu_with_scroll,smooth_scroll,blog_installed,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive
Publicaties
Op 28, 29 en 30 juni 2017 vonden in Antwerpen de Onderwijs Research Dagen plaats. In het kader van het 2b-mbo onderzoek hebben KBA en ResearchNed de eerste bevindingen gepresenteerd tijdens een parallelsessie. Deze sessie werd begeleid door prof. dr. Loek Nieuwenhuis, hoogleraar bij het Welten instituut van de Open Universiteit en lector beroepspedagogiek. Tijdens de sessie werden de resultaten gepresenteerd aan de hand van een powerpointpresentatie, die u hier kunt bekijken.

 

Het onderzoeksrapport Evaluatie wet ‘Doelmatige Leerwegen’ en herziening kwalificatiestructuur mbo. Nulmeting (december 2016) geeft een eerste beeld van het verloop van de invoering van de twee beleidsinterventies. Zie voor meer informatie ook de website van NRO.

 

In december 2016 verscheen ook het eindrapport LOB en burgerschapsonderwijs in het mbo, waarin een beschrijving wordt gegeven van de resultaten van een onderzoek naar de stand van zaken van Loopbaanoriëntatie en -Begeleiding (LOB) en burgerschapsonderwijs in het mbo.

 

Na de zomer van 2016 heeft de eerste grootschalige dataverzamelingsronde plaatsgevonden bij alle onderwijsinstellingen in het mbo en zijn bij 16 instellingen casestudies verricht. De tweede rapportage Evaluatie wet ‘Doelmatige Leerwegen’ mbo. Meting 2017 behandelt de eerste ervaringen met de invoering van de DL in schooljaar 2015-2016, waarbij de nadruk ligt op implementatie en nog in mindere mate op effecten.

 

Ook in de Evaluatie herziening kwalificatiestructuur mbo. Meting 2017 staat de situatie in schooljaar 2015-2016 centraal. Dit betekent dat het rapport gaat over de voorbereidingen op de invoering van de herziene kwalificaties en de keuzedelen in schooljaar 2016-2017. Zie ook het bericht hierover op de website van NRO: “Mbo voortvarend aan de slag met invoering van doelmatige leerwegen en voorbereiding herziening kwalificatiestructuur“.

 

De nulmeting Evaluatie experiment ‘beroepsopleiding gecombineerde leerwegen bol-bbl’ (GLBB) geeft een beeld van de stand van zaken bij aanvang van het experiment GLBB. In het vervolgrapport (Evaluatie experiment ‘beroepsopleiding gecombineerde leerwegen bol-bbl’ (GLBB) 1-meting: cohort 2015/16) ligt de focus op het schooljaar 2015-2016. Zie voor meer informatie ook het persbericht van NRO.